Artikelindex

Weblog van deze fietstocht
DAG 1 TREINREIS VAN BEST NAAR KOBLENZ

Wederom zonder veel commotie ons zelf klaargemaakt voor de trein die ons om 9.42 van Best via Eindhoven naar Venlo zou brengen. Even dreigde de stress de kop op te steken toen we de Hulst in reden en daar onze auto nog geparkeerd op de stoep zagen staan. Toch maar even afstappen en de Aygo onder de carport zetten, dit in het kader van inbraakbeveiliging .
Jammer dat Eindhoven nog geen vrij beschikbare lift heeft op de perrons. Met als gevolg dat bij het opstijgen naar het overstap perron zowel Annelies als haar fiets op de grond lagen. Gelukkig waren er, zoals de hele verdere treinrit, direct mensen die 1e hulp boden. Toen we verderop in Duitsland op het station van Düsseldorf overstapten op de regiotrein naar Koblenz en met onze fiets in wilden stappen werden we door een vriendelijk schreeuwende spoorbeambte er op geattendeerd dat er echt maar 6 plaatsen waren. Uiteindelijk stonden er in het fietscompartiment her en der een tiental fahrrader geparkeerd. Het ritje naar de camping was een makkie, de tent in notime opgezet, en daar zaten we aan de oevers van de Moezel. Tegenover Das Deutsche Eck, waar Rijn en Moezel te samen komen. Nu konden we eindelijk aan onze uitgestelde lunch beginnen. De worteltjes, Spaanse Sperziebonen met Chorizo en de overgebleven rode wijn van gisteren smaakten uitstekend. Even een dutje gedaan en vooruit maar weer, sightseeing door Koblenz over de Rhein Promenade. Met behalve een mooie dag als resultaat het respectabele aantal van 17,72 km op de teller.


DAG 2 KOBLENZ ➡️ BACCHARACH, 62 km

Heerlijk geslapen op onze nieuwe (7,5 cm dikke 500 gram wegende) thermarest matjes. Ongestoord doorgeslapen, rustig sluimerend onder het zoevende geluid van een Rijnaak over de Moezel en om half 7 wakker geworden en toen ook maar opgestaan. Toen begrepen we het, hoog uittorenend boven alles had keizer Wilhelm op das Duitsche Eck de wacht gehouden.
Om 8.15 uur de tent afgebroken en tassen ingeruimd en konden we op het terras van de receptie onze harde broodjes nuttigen. Nadat we de immer rustieke Rhein promenade achter ons gelaten hadden doemde alweer het eerste kasteel bovenop de helling op. Het oudst bewaard gebleven slot uit 1200.
Om kwart voor 12 zaten we al aan de mittag tisch, een grosche Döner teller met een halve liter bier. Traditiegetrouw was de hoeveelheid vlees dusdanig overweldigend dat we alleen het gedeelte wat met saus bedekt was, op gegeten hebben. De rest werd bewaard voor het souper op de camping.
We raken al echt in vakantie stemming, zoals daar is Annelies in haar moeder Maria outfit bij warme dagen. Sorry voor Geert Wilders, ik had deze term al bedacht voor het woord kopvoddentax opgang maakte (in sommige kringen). Hoogtepunt vandaag was natuurlijk de Loreley met de associatie naar het geweldige gedicht van Heinrich Heine met de magische zinnen: Ich weiß nicht, was soll es bedeuten, Daß ich so traurig bin
We hebben een heerlijk "aus eigener herstellung" ijsje gegeten met uitzicht op de Loreley. Uiteraard op het terras van hotel Loreleyblick.

DAG 3 BACHARACH ➡️ MAINZ 51,4 km

Toen we vanmorgen bij vertrek op de camping door de geparkeerde caravans heen de glinsterende Rijn zag liggen, aan beide zijden geflankeerd door de opreizende hellingen was het daar weer. Het fietserslevengevoel.
Een ander bekend fenomeen stak vervolgens de kop op toen we een weinig landinwaarts reden. Henri, mooi hè die kaardenbollen? En zie je die populieren? Is dat geen wadi? Ik wilde me ook niet onbetuigd laten; die korenbloemen zijn ook erg mooi. Ja, maar het zijn geen korenbloemen. Nee, maar ze zijn wel blauw kaatste ik terug. We rijden dan wel stroomopwaarts maar met wind mee, super relaxed door het vriendelijke landschap. De laatste km's waren wat hectischer, dat is het nadeel als je wilt kamperen in een stad als Mainz. Begon het nog te regenen ook. Maar ziedaar elk nadeel heb z'n voordeel. Wel mooi een Mc Donalds, en ze hebben goeie koffie en krachtig internet. De regen wilde uiteindelijk niet echt stoppen dus reden we verder, hoppend van bushalte naar bushalte. Op d'r camping diverse Nederlanders , dus ook ongevraagd hulp en advies. Het stel waarmee we de "avond boterham'' aten was vegetariër. Toen ik vertelde dat ik met enige regelmaat een vleesloze maaltijd klaarmaakte mocht ik blijven. Ondanks de overgebleven schnitzel van de lunch.


DAG 4 MAINZ ➡️ FRANKFURT 58 km

Het gebied tussen de steden Mainz/Wiesbaden - Frankfurt dat we vandaag fietsen is een grote industriële agglomeratie. Desondanks blijft er veel te genieten. Bijkomend voordeel is dat naast de uit het niets opreizende fabriekscomplexen ook horecavoorzieningen zijn voor de werknemers, vandaar koffiedrinken op het juiste moment. Lekker vroeg op de camping na op het magistrale fietspad langs de Main de skyline van Frankfurt te hebben aanschouwd. Maar dan wel zonder de hectiek van deze grote stad die misschien wel het nieuwe Londen wordt.
Lekker vroeg (15.30) aangekomen op de camping. Het protocol van onze geoliede samenwerking werkt weer vlekkeloos. Ik pas op de fietsen en Annelies checkt in.
!!!!! Waar is mijn paspoort ????? Zucht , kreet, diep nadenken...…Op de balie van de vorige camping. Eerst tent op zetten, ondertussen komt de hulpvaardige campingmevrouw al een print-out met daarop timetable tram en trein met plattegronden brengen. Goed gegeten in de camping gaststatte en op weg naar haubtbahnhof Frankfurt . Moe maar voldaan met paspoort om 10 uur in ons bed.

DAG 5 FRANKFURT ➡️ TRENNFURT 75 km

Vandaag toen we na 25 km bij Seligenstadt met een pontje de Main overstaken reden we de deelstaat Beieren binnen. Op het laatst sloot zich nog een groep van een twintigtal scholieren en een docente aan. Waarschijnlijk een activiteit van de afsluitende werkweek. Uiteraard schoten de jongelingen ons voorbij.
Wij gingen met onze leerlingen een dagje naar de Efteling. Even later haalden we ze weer in. Op een uitzichtspunt gaf de docente uitleg over wat er te zien was. Ongelooflijk, alle twintig hielden hun mond en keken min of meer geïnteresseerd richting juffrouw.
We voelden ons goed en reden de geplande camping voorbij. Mede met het oog op de dag van morgen waar meer dan 70 km gepland was met daarbij nog enkele fikse Beierse hellingen.