Artikelindex

dag1Vlissingen Brugge 52 km

In tegenstelling tot andere jaren waren we op de ochtend van ons vertrek heel relaxed. Prompt misten we dus de afgesproken trein naar Vlissingen. Achteraf bleek dat een gelukkige omstandigheid. Nu ontmoeten we onze plaatsgenoten Ria en Christ, zij maakten een dagtrip naar .....Vlissingen . Door hun kordate optreden en hulp slaagden wij er in om binnen de twee minuten overstaptijd op het Tilburgse perron onze fietsen in de trein te sjorren. Eenmaal aangekomen in Vlissingen haastten we ons naar het loket voor de veerboot. Op de vraag van Annelies wanneer de eerstvolgende boot vertrok, was het laconieke antwoord : Over 14 seconden. Dat was boffen. De koffie met gebak na de overtocht hadden we wel verdiend, vonden we. Toen begon dan eindelijk ons “fietsavontuur van dit jaar. De zon was ondertussen wel erg hard gaan schijnen. In Sluis aangekomen zagen de terrassen er toch wel erg verleidelijk uit. Gelukkig stond er trappist op de menukaart. Ondanks de tegenwind arriveerden we ver voor donker in Brugge. Rap de tent opgezet en inkopen gedaan bij de LIDL. De buitenwijk van Brugge kende geen culinaire hoogstandjes , maar dan is er altijd nog Mc Donalds. Gedoucht , dagboek bijgewerkt , bidden , pissen en naar bed om tien uur. Met als gevolg dat de chianti van de LIDL werkeloos achter bleef in de fietstas.

Brugge Nieuwpoort 52 km

Gisterenmorgen op weg naar het station bekroop mij even het gevoel waar ben ik mee bezig. Achter 2 grote tassen, voor links en rechts een tas. Stuurtas en achterop de plunjezak met tent en slaapmatjes. Moeizaam slingerend bewoog ik me al stampend op de pedalen richting NS. Maar vandaag al weer enigszins gewend aan de rol van pakezel verdween dat gevoel allengs toen we in een heerlijk zonnetje langs het Minnewater fietsten. Nadat we 's morgens uitvoerig Brugge bekeken hadden pakten we tegen het middaguur onze route weer op. Onze tocht voerde voortdurend door het Vlaamse land. Mijn gedachten dwaalde regelmatig af naar 'n chanson van Jacques Brel. Hierin komt de zinsnede voor: mijn vlakke land mijn Vlaamse land, maar niks over die verrekte tegenwind. De horizonvervuiling nam tegen het einde van de rit groteske vormen aan. We hebben waarschijnlijk allemaal wel eens langs een van de talloze boulevards van de Belgische kust gelopen. Wat je echter vanuit het binnenland ziet is absurd. Een onafzienbare blokkendoos van flats om d'r badgasten te herbergen opdoemend vanuit het niets in het groeneland.

Nieuwpoort Bollezeele 73km

Vandaag reden we door het laatste stukje Vlaamse land, dit over het tracé van een voormalige spoorweg. Deze voerde ons rechtstreeks naar het befaamde “Ijzermonument” waar in de eerste wereldoorlog zo hevig gevochten is. Een tiental km's verderop reden we Frankrijk binnen en werd de titel van ons routeboekje duidelijk : Groene vallei route.

Bollezeele Bezinghem 76 km

Vanmorgen ondanks de gestaag vallende regen de tent toch droog kunnen afbreken. Het was een pittige dag net diverse lange hellingen van 5 tot 7 %. Daarnaast moesten we vanwege de regen uren lang in onze regencape fietsen. De kop koffie na 18 km in ..... Was dan ook erg welkom, niet dat ie zo lekker was. Je kon in ieder geval wat opdrogen. Tegen een uur of een brak de lucht open wat bijgaande foto illustreert. dag4

Bezinghem Fillievres 53 km

Voor het eerst in jaren in de regen een natte tent afgebroken. Na een kop koffie in de bar van de camping, waar we konden ontbijten zijn we vertrokken. De natte was achterop en de regencape aan. Toen we na 18 km een restaurant vonden voor een koffiestop hadden ze vakantie. Het bord route barree vijf km verderop vormde geen probleem voor fietsers vertrouwde een passant ons toe. Uit de foto bleek dat toch wel degelijk het geval te zijn in eerste instantie. Gelukkig bleek de teerlading van de vrachtwagen bijna op te zijn. Behulpzame wegarbeiders tilden mijn fiets op en zette hem verderop op het warme asfalt. Best wel comfortabel die vloerverwarming bij de kilte van de vallende regen. Na weer een tegenvaller van een gesloten restaurant konden we toch lunchen in een onderpandse carport. Zo tegen een uur of twee hield het zelfs op met regenen. In Hesdin waren wederom alle restaurants gesloten, dus geen warm eten. Toen maar wat lekkere salades en een blikje bier gekocht bij de Carrefour. Dit hebben we genuttigd op het lege terras van een gesloten frituur op de markt van Hesdin. In de plaats van bestemming namen we in een bar koffie en cola. Mijn cola was lekker fris, de koffie van Annelies werd in de magnetron opgewarmd. Toen Annelies daar opmerkingen over maakte werd ons verzekerd dat de koffie toch echt van vanmiddag was. De camping is top. Schoon en vriendelijk en last but not least : WIFI Yes